به قلم امان اله دهقان فرد؛
قسمتِ ششم : از سلسله یادداشت های “ بررسیِ عواملِ تاثیر گذار بر انتخابات های کازرون ، راه های « شناختِ » کاندیداها و « تفکیکِ » شعاری ها از شعوری ها !”
برای مشاهده بخش چهارم کلیک کنید
برای مشاهده بخش پنجم کلیک کنید
حضورِ آگاهانه ی مردم در انتخابات و گُزینشِ عالِمانه ی کاندیداهای تأیید صلاحیت شده توسط مراکزِ نظارتی و اجرایی ، یکی از ساز و کارهای مُشارِکت افرادِ جامعه در تعیینِ سرنِوِشت و طبیعتا واگُذاریِ بخشی از اختیاراتِ قانونی ، مَدَنی و شرعیِ خود به یک یا تعدادی از نُخبِگان ، عالِمان ، مُتِخصِصان و کارشِناسانِ سیاسی ، اقتصادی ، فرهنگی ، بین المللی و.. خواهد بود و طبیعی است به هر میزانی که « دِقَّت » و « هِمَّتِ » ساکنانِ حوزه های رأی گیری افزایش یافته و با شور و شناختِ بیش تری تُوأم گردد ، در نتیجه ، هم مقبولیتِ افزون تری نسبت به ارکانِ حاکمیتی و قانون گزاری حاصل خواهد شد و هم نمایندِگان با صلاحیت و پُر صلابت تری در مجموعه های مورد نظر به تصمیم سازی ، تصمیم گیری و امورِ نظارتی خواهند پرداخت . با در نظر داشتِ این مساله ، امورِ زیر موردِ اشاره قرار می گیرند .
۱ )- مشارِکتِ عمومی در تعیینِ سرنوِشت ، به نوعی حضورِ همه گانی در پایِ صندوق های رأی گیری را طلب می کند و این مُعادِله به گونه ای است که هر اندازه به تعدادِ رأی دهَندِگان افزوده شود ، طبیعتا مشروعیتِ نمایندِگان انتخابی ، مقبولیتِ انتخاباتِ مورد نظر ، مسئولیت پذیریِ مُنتَخبین و پُرسِش گریِ مردمی نیز افزایش خواهد یافت .
۲ )- یکی از مشکلاتِ اساسی در بخشِ عمده ای از انتخاباتِ گذشته ، به ویژه در بین مردمِ شهرنشین کازرون ، « قَهرِ » خودخواسته ی ! اقلیت های تاثیر گذار بر نتایجِ انتخاباتی و یا بی تفاوتیِ ناخواسته ی عده ای از ساکِنانِ حوزه های رأی گیری نسبت به سرنوشتِ چندین ساله ی خود و نسل هایِشان بوده ، امری که با کمالِ تأسف نه تنها هیچ فایده ای را نصیبِ این مجموعه ها نکرده بلکه ضررهای جبران ناپذیری را نیز بر پیش رفتِ ساختارهای فرهنگی ، مدیریتی ، زیربنایی ، عمومی و خصوصی به دنبال داشته و طبیعی است در چنین اوضاعی بروزِ هر گونه ناملایمی ، ناهمسویی و ناهماهنگی ، بیش از همه ، بر عهده ی ناهمراهانِ انتخاباتی خواهد بود .
۳ )- بخشِ مرکزیِ شهرستان کازرون ، مخصوصا عده ی قابل توجهی از کازرونی های ساکن در مرکزِ استان و شهر ، سال هاست که حضورِ فعالانه ای در امورِ انتخاباتی نداشته و از این که شناسنامه هایِشان فاقدِ مُهرِ انتخابات است ! بعضا با افتخار و نیکی یاد می کنند! و این در حالی است که همین افراد معمولا بیش از دیگران از رفتارها ، برخوردها و ناهمسویی های نمایندِگان شهرستان گلایه مند بوده و البته بیش ترین ضررها نیز متوجه آنان گردیده و طبیعی است لازمه ی حلِّ مشکلاتِ گذشته ، آشتی نمودن همین افراد با صندوق های رأی و حضورِ مُشتاقانه ، فعالانه و صادقانه در تمامیِ انتخاباتِ آینده خواهد بود .
۴ )- فراموشمان نشود نمایندگانِ مجلس و یا سایرِ مُنتَخِبانِ انتخاباتی حتی با حضورِ « اقلیتی » از مردم نیز راهیِ محل مأموریت خواهند شد ، در این صورت اما تنها کسانی که مُتَکی به رأیِ اقلیت های قومی ، قبیله ای و بخشی هستند مُنتَفِع گردیده و تعرفه ها نیز به جاهایی منتقل می شوند که مسئولینِ شُعبه ها ، مامورینِ نظارتی و .. از هماهنگی های بیش تر !؟ و نگاه های نزدیک تری برخودار خواهند بود ! .
۵ )- تَعَصُباتِ خُشکِ قومیتی ، منطقه ای ، خانوادگی ، فامیلی ، سیاسی و حتی مذهبی ! ، [ که متاسفانه بعضا در مناطقی از استان و شهرستان به چشم می خورد ] یکی از مُخَرِب ترین عواملِ جلوگیری از پیش رفتِ جوامع ، بر هم زننده ی نظم و انضباط اجتماعی و عقب ماندِگی های فرهنگی ، اقتصادی ، زیربِنایی و ساختاری بوده به گونه ای که اکثَرِ اوقات موجبِ بسته شدنِ چشم ها ، ناشنوایی گوش ها و تعطیلیِ فکرها و اندیشه ها گردیده و متاسفانه همین امر در مناطقِ کم تر توسعه یافته ، سبب سازِ روی کار آمدنِ نمایندِگانی با اندیشه ورزیِ پایین تر از سطحِ عمومی جامعه می شود .
۶ )- اختلافْ آرایی هایِ مُتَعَصبانه ای همچون دهاتی و شهری ! ، اصلاح طلب و اصول گرا ، چپی و راستی ، اعتدالی و تندرو و یا تَمَرکُز بر وابستگی های نسلی به اقوامِ محترمی همچون تُرک ، لُر ، فارس ، کُرد و.. ، اصالت دادن به « زاد گاهِ » افراد همچون خِشتی ، دریسی ، چنار شاهیجانی ، والاشهری ، نودانی و کازرونی ، مَحَلِه گراییِ بی مبنایی مانندِ سُفلیٰ ، وُسطی و عُلیا و.. آن هم بدونِ در نظر داشتِ لیاقت ، دیانت ، صداقت و توانایی های کاندیداها ، نه تنها موجِباتِ پیش رفتِ این مناطق ، اقوام و جناح ها را در پی نخواهد داشت بلکه تجربه نشان داده چنین نمایندگانی پس از ورود به مجلس و دیگر مراکزِ تصمیم گیری ، ضرباتِ غیر قابلِ جبرانی را بر کشور ، استان ، شهرستان ، عمومِ مردم و اعتمادِ مردم به حاکمیتِ دینی نیز وارد خواهند نمود .
در هر حال یادمان باشد که مردم و پیکره ی تَمَدُن سُویِ شهرستان بزرگ کازرون ، طیِ دوره های گذشته ، از همین تعصباتِ غیرِ مُنطَبِق با تدبیر و اندیشه ، ضربه های مُهلِکی را دریافت نموده و عقل حُکم می کند که پیمودنِ مسیرهای اشتباه گذشته ، اعتمادِ چند باره به افرادِ تجربه شده اما ناتوان در حلِّ مشکلاتِ اساسی ، شاخ به شاخ شدنِ بی حاصلِ مجموعه های نُخبِگان ، بزرگان و دل سوزانِ شهرستانی ، فاصله گیری از صندوق های رأی گیری و یا حمایتِ چشم ، گوش و عقل بسته ! از افراد ، به صِرف وابستگی های منطقه ای ، قومی ، سیاسی و .. همه و همه ، خیانت به « هُویت » ، « تاریخ » و « سرنوشتِ » همه گانی بوده و یقیناً تک تکِ افراد در قصور ، تقصیر ، گناه و یا ثوابِ این اقدامات شریک خواهند بود .
ان شااله ادامه دارد..
امان اله دهقان فرد
۱۳۹۸/۱/۲۰