به گزارش کازرون نگاه، نماز عبادی و سیاسی جمعه این هفته بخش جره و بالاده با حضور پرشور خواهران و برادران ، جوانان بصیر و ولایتمداربخش ، خانواده های محترم شهدا و جانبازان و ایثار گران و اصناف مختلف کسبه و بازاریان و فرهنگیان و کشاورزان و نیروهای نظامی و انتظامی و سایر اقشار به امامت حجت الاسلام شیخ حسینعلی بهرامی باباحیدری امام جمعه محترم بخش جره و بالاده در مسجد امام حسین علیه السلام بالاده برگزار گردید
خطیب جمعه بخش جره و بالاده در خطبه اول بمناسبت آتش سوزی ساختمان پلاسکو و شهادت چند نفر از آتش نشانان عزیز به تبیین جایگاه ایثار از دیدگاه قرآن و روایات پرداخت.
اهمیت و جایگاه ایثار از منظر قرآن و روایات
ایثار یک واژه عام است که در همه مکتب ها و فرهنگ ها وجود دارد اما در اسلام از یک برتری خاصی برخوردار است و هر تلاش و فداکاری و از خودگذشتگی را ایثار نمی گویند. ، بلکه ایثار در اسلام، پیش زمینه ای چون اخلاص و در راه خدا بودن، دارد. ایثار بیانگر رشد و معرفت انسانی است و این موقعی است که انسان به یک تکامل روحی دسترسی پیدا کند. ایثارگری از آنجایی که حامل پیام هایی همچون: خداخواهی، دین باوری، خدایابی، انسان دوستی و دگرخواهی، شهادت، رشادت، از خودگذشتگی، عزت و عظمت و… است، در بین ما تقدس پیدا کرده است.
امام خمينى (ره) فرمود: حضرت ابراهيم (ع) بنيانگذار ايثار است. (صحيفه نور، ج 19، ص 53.)
الف) قرآن كريم با بيان شواهد و نمونه هایی، ايثار را در ابعاد مختلف ستوده است، ازجمله:
1) حـضـرت ابـراهـيـم (ع) را به عنوان(بـنيانگذار ايثار) مى ستايد كه از خدايان و بت هاى مـشـركان بيزارى جسته ، ترسى به خود راه نداد و جان بر كف، بت ها را در هم شكست و فرياد برآورد كه سوره انبياء، آيه 67.: “اُفٍّ لَكُمْ وَ لِما تَعْبُدُونَ مِنْ دُونِ اللّهِ؛اف بر شما و بر چيزهايى كه جز خدا مى پرستيد!”
هـمـچـنـيـن در جـريـان ذبـح حـضـرت اسـمـاعـيـل، وقـتـى ابـراهـيـم (ع) خـواب خـويـش را بـه عمل تبديل كرد و از آن آزمايش الهى پيروزمندانه بيرون آمد، خداوند او را اين گونه ستود: صافّات، آيات 109 ـ 111″سَلامٌ عَلی اِبْراهيمَ كَذلِكَ نَجْزِی الْمحْسِنينَ اِنَّهُ مِنْ عِبادِنَا الْمُؤْمِنينَ؛سلام بر ابراهيم ، ما نيكوكاران را اين چنين پاداش مى دهيم، او از بندگان مؤ من ما بود.”.
2) در بیان ايثار جانى حضرت على (ع)مى فرمايد: بقره، آيه 207.”وَ مِنَ النّاسِ مَنْ يَشْری نَفْسَهُ ابْتِغاءَ مَرْضاتِ اللّهِ؛و بعضى از مردم براى به دست آوردن خشنودى خدا جان خويش را فدا مى كنند.
و در جاى ديگر ايثار مالى خاندان پيامبر(ص)را چنين مى ستايد: انسان، آيه 8.”وَ يُطْعِمُونَ الطَّعامَ عَلى حُبِّهِ مِسْكيناً وَ يَتيماً وَ اَسيراً؛[5] غذاى خويش را با آنكه آن را دوست دارند، به مسكين و يتيم و اسير مى خورانند.”
هـمـچـنـيـن ازانـصـارـ كـه در حـال فـقـر، از بـرادران مـهـاجـر خـود، بـا تـقـسـيـم امـوال وخـانـه هـاى خـويش پذيرايى كردند و آنان را بر خود مقدّم داشتند ـ اين گونه تمجيد مى كند: حشر، آيه 9.”وَ يُؤْثِرُونَ عَلى اَنْفُسِهِمْ وَ لَوْ كانَ بِهِمْ خَصاصَةٌ؛[6] ديگران را بر خود مقدم مى دارند، هر چند خود، فقير و نيازمند باشند.
ب) از ايـثـار در روايـات بـه عـنـوان (خوى و خصلت ابرار و برگزيدگان الهى، نيكوترين احسان و اعلى مراتب ايمان) نام برده شده است، چنان كه اميرمؤمنان علی (ع) می فرماید: شرح غررالحكم، ج2، ص 164.“اَلاْيثارُ سَجِيَّةُ الاْبْرارِ وَ شيمَةُ الاْخْيار؛[7] ايثار خوی نيكوكاران و شيوه نيكان است.
در جای ديگر فرمود: غرر الحکم، ص 31. “اَلاْيثارُ اَحْسَنُ الاِحْسانِ وَ اَعْلی مَراتِبِ الايمانِ؛[8] ايثار نيكوترين احسان و بالاترين مراتب ايمان است .
ایثار واقعی ارتباط تنگاتنگی با مفهوم شهادت دارد و در حقیقت باید گفت این دو مفهوم از یکدیگر تفکیک ناپذیرند. آنجا که انسان مکتبی و دین مدار، خون پاكش را در راه پاسدارى از اسلام و ارزش هاى متعالی آن، تقدیم می کند، به بالاترين درجه ايثار رسـيـده و مـحـبـوب تـريـن مـقـام را نـزد خـدایش دارد؛ چـنـان كـه رسول خدا(ص) درباره ارزش خون پاك شهيدان راه خدا مى فرمايد: وسائل الشيعه، ج 11، ص 8.”ما مِنْ قَطْرَةٍ اَحَبُّ اِلَی اللّهِ عَزَّوَجَلَّ مِنْ قَطْرَةِ دَمٍ فی سَبيلِ اللّهِ؛[9] هيچ قطره اى در پيشگاه خداوند، محبوب تر از قطره خونى كه در راه خدا ريخته مى شود نيست.”
خطبه دوم:
خطیب جمعه بخش جره و بالاده در خطبه دوم نیز پس از توصیه به تقوا و طلب آمرزش برای شهدا و اموات به اهم مناسبات هفته اتی به شرح ذیل اشاره کرد:
تاريخ | برابر با | عنوان | |
جمعه | 1 بهمن | 21 ربيعالثاني | اعدام انقلابى حسنعلى منصور توسط شهيد بخارايى (1343 ه.ش) |
دوشنبه | 4 بهمن | 24 ربيعالثاني | اشغال نظامى فرودگاه مهرآباد به دستور بختيار براى جلوگيرى از ورود حضرت امام(ره) (1357 ه.ش) |
چهارشنبه | 6 بهمن | 26 ربيعالثاني | سالروز حماسه مردم آمل (1360 ه.ش) |
پنجشنبه | 7 بهمن | 27 ربيعالثاني | تحصن روحانيون در دانشگاه تهران در اعتراض به جلوگيرى دولت بختيار از ورود حضرت امام(ره) به ايران (1357 ه.ش)
روز جهانى گمرك |
وی در ادامه به اوضاع اقتصادی کشور و بالاخص اوضاع اقتصادی مردم بخش اشاره کرده و گفت:
تحريمهاى بانكى همچنان لغو نشده ركود و بيكارى بيداد مىكند
۱- يكى از اساسىترين و اصلىترين مشكلات مردم در حال حاضر مشكلات و معضلات اقتصادى است كه در بين اين مشكلات، معضل بيكارى بهخصوص دانشآموختگان دانشگاهها و مراكز آموزش عالى در راس قرار دارد و در اين بخش فرصتهاى جديد شغلى به ميزان نياز جامعه ايجاد نشده و بدتر از آن اينكه بهدليل ركود فراگير و خانمانبرانداز، فرصتهاى شغلى موجود نيز روزبهروز در حال از بين رفتن است. برخى مسؤولين چنانچه از اتاقهاى دربسته و از پشت ماشينهاى شيشه دودى بيرون رفته و به ميان مردم بيايند بهخوبى از اين مشكلات آگاه خواهند شد.
۲- امروز طبق آمار رسمى مركز آمار ايران ۳ميليون و ۳۰۰ هزار بيكار رسمى و طبق آمارهاى غير رسمى ۵ تا ۷ ميليون بيكار در كشور وجود دارد. درصورتى كه ناكارآمديهاى مديريتى، اجرايى و اقتصادى برطرف نشود، و اقتصاد مقاومتى و حمايت از توليد بهعنوان كانون اصلى آن، مورد توجه قرار نگيرد و همچنين ركود عميق و فراگير متوقف نشود، نميتوان اميد چندانى به حل معضل بيكارى داشت.
۳- اين روزها هفتهاى نيست كه جمعى از كارگران كه ماههاست حقوق دريافت نكردهاند، بهخاطر عدم دريافت ماهها حقوق و دستمزد و يا نگرانى از بيكارى و از دست دادن شغل، مقابل ساختمانهاى مجلس شوراى اسلامى، رياست جمهورى و استاندارىها و… تجمع صنفى نداشته باشند. چه كسى بايد به فرياد اين كارگران برسد. از آنسو برخى مديران دولتى با دريافت حقوقهاى نجومى و افسانهاى، آه و ناله و فغان مردم و كارگران را درآورده و بلند كردهاند. متاسفانه دولت هم در برخورد با مديران نجومى كه بايد بسزاى اعمال نادرستان در غارت بيتالمال برسند، نه تنها همكارى نمىكند، بلكه چنين افرادى را مورد حمايت قرار داده و حتى بهعنوان ذخيره انقلاب از آنها ياد مىكند.
۴- دولت اصلاح همه امور مردم و اقتصاد را طى سه سال و پنج ماه اخير به نادرستى به برجام ارجاع داد و جامعه را در اين زمينه شرطى نمود؛ برجام هم كه با بدعهدى آمريكايى و عدم برداشتن همه تحريمها در بهبود زندگى آحاد مردم تأثيرى نداشت. مهمترين سرفصل برجام كه مىتواند در زندگى مردم تحول ايجاد كند، وعده برداشتن تحريمهاى بانكى بود كه تا امروز از كانال سيستم بانكى امكان مبادلات بينالمللى با ساير كشورها براى مردم، توليدكنندگان، واردكنندگان و صادركنندگان پديد نيامده است. كدام عامل اقتصادى غيردولتى و مستقل و مردمى در كشور وجود دارد كه معتقد است تحريمهاى بانكى كه اتفاقا جزو تحريمهاى هستهاى هم بوده برطرف شده است؟
اوضاع اقتصادی بخش جره و بالاده:
بدلیل اینکه شغل بیش از 90 درصد مردم بخش کشاورزی است و در 10 سال اخیر با خشکسالی های متمادی روبرو بوده ایم و در منطقه کهمره سرخی برداشت های غیر مجاز از آب رودخانه و عدم نظارت و برخورد مسئولین با این موضوع باعث شده که حقیقتا کمر مردم کشاورز این بخش شکسته و همه از لحاظ اقتصادی زمین گیر شوند.
آمار ذیل نشان دهنده وضعیت بسیار بد اقتصادی است
از مجموع 8 هزار خانوار بخش جره و بالاده 1483 خانوار تحت پوشش کمیته امداد اند
600 نفر تحت امور توانبخشی بهزیستی
و 20 خانوار تحت امور اجتماعی بهزیستی
و حداقل 1000 خانوار دیگر مستعد حمایت از طرف این نهادهای حمایتی هستند
بیش از 500 خانوار از پرداخت وام ها بانک کشاورزی ناتوان گشته که عده ای روانه زندان و عده ای مخفی و متواری شده اند
که این آمار نه زیبنده نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران است نه زیبنده دولت محترم تدبیر و امید.
خطیب جمعه بالاده در مورد اعدام سه جوان معترض بحرینی گفت:
مثلث شوم آل سعود، آل خليفه و روباه پير در كشتار مردم بحرين
اعدام سه جوان انقلابى بحرينى موجى از اعتراضات مردمى را در بحرين به راه انداخته است. در بحرين مردم اين كشور همزمان با وقوع انقلابهاى مردمى درسال ۲۰۱۱ كه نقطه آغازين آن در تونس بود، عليه ديكتاتورى آلخليفه اقدام به اعتراض و تظاهرات مسالمتآميز كردند و خواستار اصلاحات اقتصادى و سياسى شدند اما اين اعتراضها به شديدترين صورت و با همدستى رژيم آل سعود و صدالبته آمريكا و انگليس سركوب شد.
اخراج معترضان از ادارات دولتى، دستگيرى فعالان سياسى، شكنجه، سركوب، لغو تابعيت مخالفان و متقابلا اعطاى تابعيت به بيگانگان ازجمله روشهايى است كه آل خليفه براى قلع و قمع مخالفان و بهويژه شيعيان در پيش گرفته است.
لغو تابعيت شيخ عيسى قاسم رهبر شيعيان اين كشور، اعطاى حكم ۹ سال حبس براى شيخ على سلمان دبيركل جمعيت الوفاق و دستگيرى و اخراج بسيارى از علماى شيعه، تخريب مساجد و نمادهاى شيعيان اين كشور از ديگر مظاهر مخالفت و به حاشيه راندن مسلمانان در اين كشور اسلامى است. اين جنايات در حالى صورت مىگيرد كه دنياى غرب همچنان چشمان خود را بر اين جنايات پوشانده و با فروش سلاح به حاكمان اين كشور، در جنايت آل سعود و آل خليفه در بحرين مشاركت مىكند.
اقدام دولت بحرين در اعدام سه جوان معترض اين كشور موجى از تظاهرات گسترده را در اين كشور به راه انداخته و برخى از گروههاى سياسى اين كشور را بر آن داشته است كه بابىنتيجهخواندن شيوههاى مسالمتآميز توسل به مبارزه مسلحانه را اجتنابناپذير بدانند.
اعدام اين سه جوان آنهم در شرايطى كه حكم اعدام آنها در دادگاه قبلى رد شده بود و براى جنبش اعتراضى بحرين و بهخصوص خانوادههاى قربانيان غيرمنتظره بوده، بهمنزله ريختن بنزين روى آتش زير خاكستر ارزيابى مىشود و بر همين اساس اولين سوالى كه در اين زمينه مطرح مىشود اين است كه دولت بحرين چه هدف يا اهدافى را از اين اقدام دنبال مىكند؟
آل سعود و روباه پير اصلیترين ناقضان حقوق بشر
به جرأت مىتوان گفت كه رژيم آل سعود از ديگر رژيمهاى عربى در زمينه نقض حقوق بشر يد طولانىترى دارد و بيشترين حجم موارد نقض حقوق بشر از سوى اين رژيم صورتگرفته است.
جنايات جنگى متعدد اين كشور در سوريه و يمن، لشكركشى به بحرين و كمك به رژيم آلخليفه در سركوب مسلمانان، حمايت و پشتيبانى مالى و تسليحاتى از تروريستهاى تكفيرى در عراق و سوريه، حمايت از كشتار شيعيان نيجريه، بىتدبيرى و بىكفايتى مسؤولان اين كشور در پذيرايى از زائران خانه خدا، اعدام شيخ نمر رهبر شيعيان اين كشور؛ گردنزنى و به صليبكشيدن اجساد، ممانعت از آزادى تجمعات و عقيده و مطبوعات، شكنجه زندانيان سياسى و رفتار خشن و تحقيرآميز پليس با منتقدان و. . . ازجمله موارد متعدد نقض حقوق بشر دولت سعودى است كه صداى مدافعان حقوق بشرى و سازمانهاى متعدد بينالمللى را درآورده است، اين در حالى است كه آل سعود بهخاطر داشتن منابع مالى نفتى و حمايت از منافع كشورهاى غربى بهويژه آمريكا در منطقه ژئوپلتيك و ژئواستراتژيك غرب آسيا از تن دادن به هرگونه قطعنامه و بيانيههاى بينالمللى طفره مىرود و حتى بانكى مون دبيركل سابق سازمان ملل اخيرا نه تنها نام اين كشور را از فهرست ناقضان حقوق كودكان حذف كرد بلكه آل سعود را بهعنوان رياست شوراى حقوق بشر اين سازمان به ظاهر مدافع صلح و امنيت بينالمللى انتخاب كرد.
همين تسامح و سهلانگارىهاى استراتژيك موجب شده كه روند نقض حقوق بشر و قواعد حقوق بينالملل توسط اين كشور همچنان ادامه داشته باشد.
در طول تاريخ جهان به جنايات كدام كشور بهغير از عربستان مىتوان اشاره كرد كه درعرض چند ساعت دهها و صدها بار مناطق مسكونى يمن را بمباران كرده و هزاران انسان بىگناه را در يك چشم برهم زدن به خاك و خون بكشد و هيچ اقدام عملى از كسى صورت نگيرد؟!