امروز:شنبه, ۳ آذر
تاریخ انتشار:2016-04-17

رضا نظریه:

پاسخ به شبهات ولادت امیرالمومنین(ع)

پاسخ به شبهات ولادت امیرالمومنین(ع): ۱- خانه کعبه پیش از […]

پاسخ به شبهات ولادت امیرالمومنین(ع):

۱- خانه کعبه پیش از بعثت پیامبر و در زمان حاکمیت مشرکان محل نگهداری ۳۶۰ بت بود در چنین حالی تولد علی در کعبه آن هم ۱۰ سال پیش از آن که پیامبر به پیامبری مبعوث گردد و نامی از اسلام باشد چه فضیلتی دارد ؟

ما قائلیم که کعبه و زمین آن از ابتدای خلقت حائز قداست بوده و مردم شبه جزیره عربستان هم برای آن قداست خاصی قائل بوده اند چرا که اولا اولین نقطه ای که آب از آن چشم بر بست همین نقطه بود و آغازشکل گیری خشکی بر روی زمین از همین نقطه شروع شده است ثانیا به گواه تاریخ عبد المطلب پدر بزرگ پیامبر در زمانی که قحطی و خشکسالی سراسر عربستان را فرا گرفته بود با نوه خود به این مکان آمد و خدای کعبه را قسم داد تا این بلا رفع شود که این نیز دلیلی دیگر است بر اینکه کعبه از قداست خاصی برخوردار بوده و مردم برای آن احترام خاصی قائل بوده اند ثالثا سیره عقلا همواره بر این بوده که از عزیزان و محبوبان خود به خوبی و در شریف ترین مکان ها استقبال و پذیرایی کنند و به تحقیق بتان نیز از این قاعده مستثنی نخواهند بود چرا که تصور اعراب از آنها به عنوان خدایان و منشا خیر و سلامتی و حیات می بوده است و لذا اگر شریف تر از کعبه جای دیگری را داشتند حتما از همان مکان جهت نگهداری آنها استفاده می کردند لذا واضح است که کعبه در میان مردم قریش از شرافت خاصی برخوردار بوده .
چرا وهابیت بجای آنکه عمل کافران را که با بت کده کردن کعبه بی احترامی بزرگی به آن کردند را زیر سوال ببرد شرافت و قداست کعبه را به جهت برخی تعصبات بیجا مخدوش میکنند!!!
باتوجه به احترام خاصی که مردم مکه برای کعبه قائل بوده اند ضمن اینکه به گواه خود علمای اهل سنت این حادثه تنها برای حضرت علی رخ داد و نه قبل از آن و نه بعد از آن نصیب شخص دیگری نشد حتی فرزندان بزرگان و کلید داران کعبه پس حتما به عنوان فضیلت برای آن حضرت شمرده میشود به عنوان نمونه شهاب الدین آلوسی (۱۲۷۰ه) که گرایش شدیدی نیز به وهابیت دارد میگوید :این که امیر مومنان در درون کعبه به دنیا آمده شهرت جهانی داشته و در کتاب های شیعه و سنی آمده و این افتخار نصیب هیچ شخص دیگری نشده است (شرح الخریده الغیبه فی شرح القصیده العینیه لعبد الباقی افندی العمری ،ص ۱۵)
خود علمای اهل سنت در ضمن تصریح به ولادت ایشان در کعبه آنرا برای حضرت به عنوان یک فضیلت نقل کرده اند و این دلالت بر آن دارد که تنها شیعه این رویداد مهم تاریخی را فضیلت نمیداند بلکه دوست و دشمن به آن اذعان دارند!!! به عنوان نمونه گنجی شافعی که از ساکنان دمشق بوده و از کسانی است که به علم حدیث اهتمام می ورزید و حتی برای کسب دانش بیشتر به مسافرت می پرداخت و او را پیشوا و محدث می نامیدند در مورد این مسئله میگوید :امیر المومنین شب جمعه ۱۳ رجب سال ۳۰ پس از عام الفیل داخل خانه خدا به دنیا آمد . کسی پیشتر و پس از آن حضرت داخل خانه کعبه به دنیا نیامده و این از فضایل اختصاصی آن حضرت است که خداوند به جهت بزرگداشت مقام او عطا کرده است.(کفایه الطالب فی مناقب علی بن ابی طالب ،ص۴۰۷، الگنجی الشافعی ، باب ۷ فی مولده علیه السلام، دار احیائ تراث اهل البیت (ع)،طهران ط۳،۱۴۰۴ه.

۲- اگر بنا بود تولد در کعبه فضیلت بشمار آید چرا این فضیلت شامل پیامبر که مقامش بالا تر از علی بود نگردید؟

به یقین و با عنایت به آیات و روایات ، مقام پیامبر (ص) بالا تر از مقام همه پیامبران الهی است ، اما آیا برخی از معجزات الهی و با ویژگی های منحصر به فردی همچون خلقت بدون پدر و مادر ، سرد شدن آتش همچون گلستان ،عصای موسی، خلقت بدون پدر و امثال آن که از عنایات خاص خداوند به برخی دیگر از پیامبران الهی است سبب میشود تا آنها بر پیامبر اسلام ارجحیت و برتری داشته باشند؟
آیا کسی می تواند بگوید چرا رسول خدا که مقامش بالا تر از حضرت عیسی است بدون پدر به دنیا نیامده ؟
خداوند به هر بزرگی از بزرگانش فضیلتی عنایت کرده در حالی که فضیلت پیامبر از همه بالا تر است و این دلیل نمیشود که چون فلان فضیلت را پیامبر نداشته پس اثبات آن برای سایر پیامبران یا ائمه هم محال است!!!

۳-اگر تولد در کعبه فضیلت است باید برای شخص دیگری به نام حکیم بن حزام که تاسال ۸ بعثت کافر بوده و در کعبه متولد شده نیز باشد؟

یکی از ترفند های وهابیت جهت فریب دادن مردم و کم کردن محبت و علاقه مردم نسبت به اهل بیت ، زیر سوال بردن فضائل ایشان بواسطه روشی شیطانی به نام بدل سازی است بدین معنی که اشخاصی را با فضایلی دروغین و شخصیت هایی کاملا کاذب به مردم معرفی میکنند تا از این طریق بتوانند فضائل اهل بیت علیهم السلام را زیر سوال برده و عادی جلوه دهند و چنین القا کنند که دیگران نیز چنین موهبات و ویژگی هایی داشته اند در نتیجه نمیتوان آنرا به عنوان فضیلت جهت ائمه به حساب آورد.
این عمل شوم آنقدر زیاد بوده و به حد افراط رسیده است که داد علمای خودشان را نیز درآورده! به عنوان نمونه ابن جوزی که به سبب مقام بالایش نزد اهل سنت و وهابیت به وی عنوان حافظ میدهند(کسی که حداقل یکصد هزار حدیث با سند و متن آن حفظ است) در این باره میگوید : گروهی بی اهمیت که مدعی تمسک به سنت میباشند از روی تعصب دست به جعل فضایلی برای ابوبکر زده اند (الموضوعات،ج۱ص۲۲۵ابوالفرج عبد الرحمن بن علی بن محمد القرشی (۵۹۷ه)دار الکتب العلمیه –بیروت ۱۴۱۵ه،۱۹۹۵م، الطبعه الئلی ،تحقیق حمدان )
یا ابن تیمیه سرکرده وهابیت میگوید در فضایل معاویه احادیث فراوان و کتاب های مستقل نوشته شده که اهل دانش حدیث هیچ یک از آنها را صحیح نمیدانند.(منهاج السنه النبویه ج۷ص۳۷۱)
درمورد حکیم بن حزام نیز مطلب از همین قرار است چرا که نخستین کسی که این مطلب را نقل کرده زبیر بن بکارمتوفای ۲۵۶ه است و هر کس هم که بعد از او نقل کرده اند از او نقل کرده اند جالب تر آنکه راوی این مطلب قاضی مکه بوده که این سمت را از طرف متوکل عباسی پاداش میگیرد ضمن اینکه زبیر بن بکار از نوادگان زبیر بن عوام از قضات بنی العباس و همانند جدش از دشمنان اهل بیت و مخالفان ایشان بوده و به همبن رو انگیزه وی برای جعل چنین احادیثی روشن میشود به علاوه آنکه برخی او را از جاعلین و منکر الحدیث و از دروغگویان بزرگ دانسته اند.
لازم بذکر است که زبیر بن بکار این روایت را از مصعب بن عثمان بن مصعب بن عروه بن زبیر بن عوام نقل کرده که شخصی مجهول الحال است و در هیچ یک از کتب رجالی نامی از وی برده نشده است.ضمن اینکه حکیم بن حزام با خاندان زبیر پسر عمو هستند و این احتمال جعلی بودن این مطلب را چند برابر میکند.
اگر واقعا این یک فضیلت نبوده پس چرا در زمان پیامبر کسی معترض این مطلب نشد و پیامبر بر علیه آن موضع نگرفت تا کسی بعد ها نتواند از آن سوء استفاده کند مگر پیامبر متوجه این مسئله نبودند که ممکن است برخی در آینده بوسیله این مسئله در مورد علی علیه السلام غلو کنند ؟؟؟

۴-شیعه روایت می کند که فاطمه بنت اسد در حال بارداری وارد خانه خدا گردید تا طواف کند که درد زایمان او را فرا گرفت و در همین حال دیوار کعبه شکافت و او نیز داخل کعبه شد و فرزندش را به دنیا آورد آیا اصلا ممکن است زنی باردار به تنهایی وضع حمل کند ؟

شیعه قائل است که ملائکه الهی در آن هنگام به ایشان کمک کردند و این امر با در نظر گرفتن معجزه شکافته شدن دیوار کعبه چیز عجیبی به نظر نمیرسد ضمن اینکه مواردی از این قبیل ازجمله وضع حمل حضرت مریم سلام الله علیها به تنهایی و با نصرت الهی در تاریخ اتفاق افتاده است.

۵-روایت ولادت علی در کعبه از یزید بن قعنب است که او شخص مجهولی است پس این روایت نمی تواند معتبر باشد؟

روایات پیرامون ولادت حضرت علی در کعبه به قدری زیاد است که حتی علمای اهل سنت نیز در مورد آن ادعای تواتر کرده اند و اینگونه نبوده که تنها یزید بن قعنب آنرا نقل کرده باشد بلکه او یکی از صد ها نفری است که آن را نقل کرده است و در چنین مواقعی که یک یا چند نفر از رواه ضعیف و یا مجهول با شند به اصل مطلب لطمه ای وارد نخواهد شد.
به عنوان نمونه به چند نفر از علمای اهل سنت که به متواتر بودن روایات در این مسئله اقرار کرده اند اشاره میکنیم:
الف)حاکم نیشابوری:روایات متواتری در باب ولادت امیر المومنین توسط فاطمه بنت اسد در خانه کعبه وارد شده است.(المستدرک علی الصحیحین ج۳ ص۵۵۰)
ب)مسعودی:محل تولد علی خانه کعبه است.(مروج الذهب ج۱ص۳۱۳)
ج)سبطابن جوزی:روایت شده فاطمه بنت اسد درحالی که بار دار بود خانه خدا را طواف می کرد ،درد زایمان او را فرا گرفت ، درب خانه کعبه بروی وی باز شد ،او داخل خانه کعبه شد و فرزندش را به دنیا آورد.(تذکره الخواص ص۲۰)
د)برهان الدین حلبی:آن حضرت (حضرت علی علیه اسلام)داخل خانه کعبه بدنیا آمد و سن رسول خدا در آن هنگام ۳۰ سال بود(السیره الحلبیه فی سیره الامین المامون ج۱ ص۲۲۹)
و صدها روایت دیگر که ازظرفیت این مختصر فراتر است.
(برخی از مطاب این اثر از کتاب شبهات غدیر جلد سوم تالیف آقای عصیری گرفته شده است )
فضایل ماه رجب:پیامبر(ص):ماه رجب ماه بزرگ خدا است و ماهی در حرمت و فضیلت به آن نمیرسد و قتال با کافران در این ماه حرام است کسی که یک روز از این ماه را روزه بدارد مستوجب خشنودی بزرگ خدا گردد و غضب الهی از او دور گردد و دری از درهای جهنم بر روی او بسته گردد.و از حضرت موسی بن جعفر منقول است که هر که یک روز از ماه رجب را روزه بدارد ، آتش جهنم یک ساله از او دور شود و هر که سه روز از آن را روزه دارد بهشت او را واجب گردد .
همچنین فرمودند :رجب نام نهری است در بهشت از شیر سفید تر و از عسل شیرینتر هر که یک روز از رجب را روزه بگیرد از آن نهر بیاشامد .
امام صادق از رسول خدا فرمود: ماه رجب ماه استغفار امت من است پس در این ماه بسیار طلب آمرزش کنید که خدا امرزنده و مهربان است و رجب را اصب گویند زیرا که رحمت خدا در این ماه بر امت من بسیار ریخته می شود پس بسیار بگو :{استغفر الله و اسئله التوبه}
امام صادق: هر کس یک روز آخر این ماه را روزه بگیرد خدا او را ایمن گرداند از شدت سکرات مرگ و از هول بعد از مرگ و از عذاب قبر و هر که دو روز آخر را روزه بگیرد بر صراط به آسانی بگذرد و هر که سه روز آخر را روزه بدارد از ترس بزرگ روز قیامت و از شدتها و هول های آن روز ایمن گردد.
روایت شده اگر کسی قادر بر گرفتن روزه در این ماه نیست این ذکر را بگوید تا از ثواب آن محروم نگردد:
سُبْحَانَ الْإِلَهِ الْجَلِیلِ سُبْحَانَ مَنْ لا یَنْبَغِی التَّسْبِیحُ إِلا لَهُ سُبْحَانَ الْأَعَزِّ الْأَکْرَمِ سُبْحَانَ مَنْ لَبِسَ الْعِزَّ وَ هُوَ لَهُ أَهْلٌ «منزّه است خداى بزرگ، منزّه است آن که تسبیح جز براى او سزاوار نیست، منزّه است خداى عزیزتر و گرامى تر، منزّه است آن که جامه عزّت در پوشید که تنها او براى آن جامه شایسته است.»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *