کازرون نگاه-چکیده
هدف از این پژوهش مقایسه سبکهای مقابله با استرس و پردازش هیجانی دانشآموزان تیز هوش و عادی مقطع متوسطه بود. روش این پژوهش از نوع علی- مقایسهای بود. جامعه مورد مطالعه در این پژوهش شامل تمام دانشآموزان عادی و تیزهوش شهر کرج در سال تحصیلی ۹۳-۹۴ بود(۱۲۰۰= N). نمونه ی این پژوهش شامل ۱۰۰ دانشآموز عادی و ۱۰۰ دانشآموز تیزهوش بود. برای انتخاب نمونه از روش نمونهگیری دردسترس استفاده گردید. برای جمعآوری داده ها از پرسشنامه پردازش هیجانی پارکر و پرسشنامه شیوه های مقابله اندلر و پارکر استفاده شد. برای تحلیل یافتهها از روش تحلیل واریانس چندمتغیری(MANOVA) استفاده شد. براساس یافتهها، بین دو گروه از دانشآموزان (تیزهوش و عادی) از نظر سبک مقابله (۰/۰۳ ≥ P) و پردازش هیجانی(۰/۰۱ ≥ P) تفاوت معناداری وجود دارد. دانشآموزان تیزهوش به علت دارا بودن منابع و توانمندی های شناختی و هیجانی توانایی نظم دهی و پردازش هیجانی متفاوتی دارند و در نتیجه، با مدیریت متفاوت هیجانات، سبک مقابله ای متفاوتی را تجربه میکنند.
نویسنده:
مسلم عباسی: استادیار گروه روان شناسی، دانشگاه سلمان فارسی کازرون
فصلنامه روان شناسی مدرسه – دوره ۵، شماره ۳ – شماره پیاپی ۱۹، پاییز ۱۳۹۵٫