امروز:یکشنبه, ۴ آذر
تاریخ انتشار:2018-01-14

مسلم عباسی،استادیار دانشگاه سلمان فارسی کازرون؛

مقایسه سبک‌های پردازش هیجانی دانش‌آموزان تیزهوش

هدف از این پژوهش مقایسه سبک­های مقابله با استرس و پردازش هیجانی دانش‌آموزان تیز هوش و عادی مقطع متوسطه بود.

کازرون نگاه-چکیده

هدف از این پژوهش مقایسه سبک­های مقابله با استرس و پردازش هیجانی دانش‌آموزان تیز هوش و عادی مقطع متوسطه بود. روش این پژوهش از نوع علی- مقایسه‌ای بود. جامعه مورد مطالعه در این پژوهش شامل تمام دانش‌آموزان عادی و تیزهوش شهر کرج در سال تحصیلی ۹۳-۹۴  بود(۱۲۰۰= N). نمونه ­ی این پژوهش شامل ۱۰۰ دانش‌آموز عادی و ۱۰۰ دانش‌آموز تیزهوش بود. برای انتخاب نمونه از روش نمونه‌گیری دردسترس استفاده گردید. برای جمع‌آوری داده ­ها از پرسشنامه پردازش هیجانی پارکر و پرسشنامه شیوه­ های مقابله اندلر و پارکر استفاده شد. برای تحلیل یافته‌ها از روش تحلیل واریانس چندمتغیری(MANOVA) استفاده شد. براساس یافته‌ها، بین دو گروه از دانش‌آموزان (تیزهوش و عادی) از نظر سبک مقابله (۰/۰۳ ≥ P) و پردازش هیجانی(۰/۰۱ ≥ P) تفاوت معناداری وجود دارد. دانش‎آموزان تیزهوش به علت دارا بودن منابع و توانمندی­ های شناختی و هیجانی توانایی نظم­ دهی و پردازش هیجانی متفاوتی دارند و در نتیجه، با مدیریت متفاوت­ هیجانات، سبک مقابله­ ای متفاوتی را تجربه می‌کنند.

نویسنده:

مسلم عباسی: استادیار گروه روان شناسی، دانشگاه سلمان فارسی کازرون

فصلنامه روان شناسی مدرسه – دوره ۵، شماره ۳ – شماره پیاپی ۱۹، پاییز ۱۳۹۵٫

برای مشاهده کامل مقاله روی فایل مقابل کلیک کنید.  

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *