امروزه از هر شهروندی بپرسید که وظیفه مهم مدارس چیست؟ پاسخ خواهند داد که یکی از وظایف مهم مدارس کمک به یادگیری است . همچنین علمای تعلیم و تربیت ابزارهای متفاوتی برای یادگیری مفید و موثر یادگیری نام برده اند که یکی از این ابزارهای “یادگیری مشارکتی” است. در یادگیری مشارکتی دانش آموزان در گروه های کوچک ( ۲ تا ۶ نفره ) در یادگیری به هم کمک می کنند .
پژوهشگران اعتقاد دارند که در ” گروه های مشارکتی ” معمولا انگیزه آموختن افزایش می یابد و دانش آموزان بیش از زمانی که به تنهایی مطالعه می کنند به یادگیری علاقه مند می شوند . همچنین در یادگیری مشارکتی به علت ارتباط متقابلی که دانش آموزان باهم دارند مطالب درسی را عمیق تر یاد می گیرند .
یکی از روش های یادگیری مشارکتی ” یادگیری با هم ” است. در این روش گروه ها سعی می کنند با تعامل چهره به چهره و وابستگی گروهی و مسوولیت پذیری از طریق بحث گروهی در یادگیری به هم کمک کنند.
لذا با توجه به نزدیک شدن ایام امتحانات پایانی مدارس، پیشنهاد می شود ضمن بحث و تبادل اندیشه در شورای مدرسه ، زمینه لازم برای حداقل تشکیل ۴ ساعت کار گروهی برای برخی از دروس پایه ( فیزیک ، شیمی ، ریاضی ، آمار ، هندسه ، عربی) فراهم شود.
روش اجرا
۱-در هریایه از دانش آموزان برگزیده درسی که دارای مهارت ارتباطی خوب و روحیه مدیریت گروهی قوی دارند، دعوت شود تا در این طرح به عنوان مدیر گروه همکاری نمایند . مدیران گروه باید برنامه مطالعاتی خود را طوری تنظیم کنند که یک روز قبل از امتحان درس های خود را مطالعه و مرور کرده باشند.
۲- ضمن معرفی مدیران گروه در هر پایه، از دانش آموزان متقاضی و علاقه مند برای شرکت در گروه های مشارکتی “یادگیری با هم” نام نویسی شود.
۳- صبح یا عصر روز قبل از امتحان، ( ترجیحاً صبح)، دانش آموزان با نظر و میل خودشان در گروه های ۴-۵ نفره سازماندهی شوند و در مدت ۳ الی ۴ ساعت، مطالب کتاب درسی را مرور و اشکال های احتمالی هم دیگر را بر طرف نمایند.
الزامات اجرایی
۱- هدف از طرح ” یادگیری با هم “باید به صورت روشن و شیوا در کلاس های درس به اطلاع همه ی دانش آموزان رسانیده شود.
۲- از دبیران آموزشگاه ، اولیای داوطلب ، دانش آموزان موفق سال های قبل و … می توان به عنوان ناظرآموزشی گروه ها، و برای رفع اشکال های احتمالی استفاده کرد .
۳- به دلیل محدویت زمانی، از دانش آموزان متقاضی خواسته شود تا مطالب درسی را از قبل مطالعه کنند و با آمادگی در گروه حاضر شوند.
۴- مدیران ، معاونان ، مشاوران ، در تهیه فضا و امکانات لازم نهایت سعی و کوشش را داشته باشند.
۵- در صورت امکان، در بین ساعت فعالیت گروه ها ، از دانش آموزان پذیرایی مختصری ( کیک ، چای و .. ) صورت گیرد.
۶- برنامه ریزی برای تهیه وسیله نقلیه با هماهنگی یکی از اولیاء ، برای هر گروه می تواند از هدر رفتن زمان آمد و شد داوطلبان بکاهد.
۷- نظارت غیرمستقیم و مستمر توسط کارکنان آموزشگاه ، والدین داوطلب و … حتما و به یقین می تواند در برگزاری جلسات گروه ها مفید و موثر باشد.
۸- طرح موضوع و برنامه ریزی هر چه بهتر و تقسیم کار اعضا در شورای مدرسه ، تاثیر بهتری در فرایند کار خواهد داشت.
۹- نظر سنجی از دانش آموزان به صورت شفاهی و کتبی در پایان جلسه می تواند برای تصمیم گیری جلسات بعدی مفید باشد.
۱۰- به یقین توکل بر خداوند سبحان و واگذاری امور به او در همه ی برنامه های زندگی راه گشای رسیدن به موفقیت است .پس به او توکل کنیم و عاقبت کارها را به او بسپاریم.
التماس دعا – محمد بارونی