امروز:پنج شنبه, ۱ آذر
تاریخ انتشار:2015-05-11

یادگیری مشارکتی ، پیشنهادی به مدیران مدارس متوسطه/محمد بارونی

با توجه به نزدیک شدن ایام امتحانات پایانی مدارس، پیشنهاد می شود ضمن بحث و تبادل اندیشه در شورای مدرسه ، زمینه لازم برای حداقل تشکیل ۴ ساعت کار گروهی برای برخی از دروس پایه ( فیزیک ، شیمی ، ریاضی ، آمار ، هندسه ، عربی ) فراهم شود .

 

امروزه از هر شهروندی بپرسید که وظیفه مهم مدارس چیست؟ پاسخ خواهند داد که یکی از وظایف مهم مدارس کمک به یادگیری است . همچنین علمای تعلیم و تربیت ابزارهای متفاوتی برای یادگیری مفید و موثر یادگیری نام برده اند که یکی از  این ابزارهای “یادگیری مشارکتی”  است. در یادگیری مشارکتی دانش آموزان در گروه های کوچک ( ۲ تا ۶ نفره ) در یادگیری به هم کمک می کنند .

 

پژوهشگران اعتقاد دارند که در ” گروه های مشارکتی ” معمولا انگیزه آموختن افزایش می یابد و دانش آموزان بیش از زمانی که به تنهایی مطالعه می کنند به یادگیری علاقه مند می شوند . همچنین در یادگیری مشارکتی به علت ارتباط متقابلی که دانش آموزان باهم دارند مطالب درسی را عمیق تر یاد می گیرند .

یکی از روش های یادگیری مشارکتی ”  یادگیری با هم ” است.  در این روش گروه ها سعی می کنند با تعامل چهره به چهره و وابستگی گروهی و مسوولیت پذیری  از طریق بحث گروهی در یادگیری به هم کمک کنند.

لذا با توجه به نزدیک شدن ایام امتحانات پایانی مدارس، پیشنهاد می شود ضمن بحث و تبادل اندیشه در شورای مدرسه ، زمینه لازم برای حداقل تشکیل ۴  ساعت کار گروهی  برای برخی از دروس پایه ( فیزیک ، شیمی ، ریاضی ، آمار ، هندسه ، عربی) فراهم شود.

روش اجرا

۱-در هریایه  از دانش آموزان برگزیده درسی که دارای مهارت ارتباطی خوب و روحیه مدیریت گروهی قوی دارند،  دعوت شود تا در این طرح به عنوان مدیر گروه همکاری نمایند . مدیران گروه باید برنامه مطالعاتی خود را طوری تنظیم کنند که یک روز قبل از امتحان درس های خود را مطالعه و مرور کرده باشند.

۲- ضمن معرفی مدیران گروه در هر پایه، از دانش آموزان متقاضی و علاقه مند برای شرکت در گروه های مشارکتی “یادگیری با هم”  نام نویسی شود.

۳- صبح یا عصر روز قبل از امتحان، ( ترجیحاً صبح)، دانش آموزان با نظر و میل خودشان در گروه های ۴-۵  نفره سازماندهی شوند و در مدت  ۳  الی  ۴  ساعت، مطالب کتاب درسی را مرور و اشکال های احتمالی هم دیگر را بر طرف نمایند.

 الزامات اجرایی

۱-      هدف از طرح ” یادگیری با هم “باید به صورت روشن  و شیوا در کلاس های درس به اطلاع همه ی دانش آموزان رسانیده شود.

۲-      از دبیران آموزشگاه ، اولیای داوطلب ، دانش آموزان موفق سال های قبل و … می توان به عنوان ناظرآموزشی گروه ها، و برای رفع اشکال های احتمالی استفاده کرد .

۳-      به دلیل محدویت زمانی، از دانش آموزان  متقاضی خواسته شود تا مطالب درسی را از قبل مطالعه کنند و با آمادگی در گروه حاضر شوند.

۴- مدیران ، معاونان ، مشاوران ، در تهیه فضا و امکانات لازم  نهایت سعی و کوشش را داشته باشند.

۵- در صورت امکان، در بین ساعت فعالیت گروه ها ، از دانش آموزان  پذیرایی مختصری ( کیک ، چای و .. ) صورت گیرد.

۶- برنامه ریزی برای تهیه وسیله نقلیه با هماهنگی یکی از اولیاء ، برای هر گروه می تواند از هدر رفتن زمان آمد و شد داوطلبان بکاهد.

۷- نظارت غیرمستقیم و مستمر توسط کارکنان آموزشگاه ، والدین داوطلب و … حتما و به یقین می تواند در برگزاری جلسات گروه ها مفید و موثر باشد.

۸- طرح موضوع و برنامه ریزی هر چه بهتر و تقسیم کار اعضا در شورای مدرسه ، تاثیر بهتری در فرایند کار خواهد داشت.

۹- نظر سنجی از دانش آموزان به صورت شفاهی و کتبی در پایان جلسه می تواند برای تصمیم گیری جلسات بعدی مفید باشد.

۱۰- به یقین توکل بر خداوند سبحان و واگذاری امور به او در همه ی برنامه های زندگی راه گشای رسیدن به موفقیت است .پس به او توکل کنیم و عاقبت کارها را به او بسپاریم.

التماس دعا – محمد بارونی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *