امروز:یکشنبه, ۴ آذر
تاریخ انتشار:2017-08-14

داوود معمار/ بازی با احساسات شهرستان کازرون در مروری از تاریخ؛

برای راه آهن کازرون چه اقداماتی انجام شد؟

مروری بر وعده های بی پایان و بدون عمل مسئولینی که برای عبور راه آهن از کازرون وعده دادند و هیچوقت برای این وعده ها انرژی صرف ننمودند.

درجهان امروز، حمل و نقل ریلی به اندازه ای مهم است که آن را از جمله بخش های زیربنایی اقتصاد می دانند که فرآیند توسعه اقتصادی را تحت تاثیر قرارداده و اساس مبادلات بازرگانی و کلید توسعه اقتصادی و اجتماعی است. برخی متخصصان حمل و نقل بر این باورند که بین کارآیی در بخش حمل و نقل و کارآیی عمومی اقتصاد و رشد اقتصادی، رابطه ای مستقیم وجود دارد و حمل و نقل را واسطه میان فعالیت های کشاورزی، صنعتی، بازرگانی و خدماتی در سطح ملی و بین المللی می دانند.
به اعتقاد بسیاری از اقتصاددانان بین المللی، مطالعات انجام شده در سطح کلان اقتصادی برخی کشورها نشان می دهد که سرمایه گذاری در حمل ونقل ریلی موجب افزایش رشد اقتصادی این کشورها شده و با افزودن بر بازدهی اجتماعی در سرمایه گذاری های خصوصی موجبات سرمایه گذاری درزیرساخت های حمل و نقل را فراهم آورده است.
اما دردناک و اسف بار این است که هیچ مسئولی به فکر عبور حمل و نقل ریلی از کازرون نیست و متاسفانه دست روی اقدامات و طرح هایی می گذارند که نه قابل اجرا می باشد و نه دردی از دردهای شهرستان را دوا می کند. صرفا یک جنجال خبری و هیاهوی ناچیز است که مردم عادی را فریب می دهند و افراد ساده لوحی تحریک می شوند که برای آنها کف بزنند.
اما مروری کنیم بر وعده های بی پایان و بدون عمل مسئولینی که برای عبور راه آهن از کازرون وعده دادند و هیچوقت برای این وعده ها انرژی صرف ننمودند:
در سال ۸۷ بود که معاون اداره کل راه و ترابری استان بوشهر در نطق خبری عنوان کرد که اتصال کازرون به راه آهن شیراز- بوشهر- عسلویه توجیه اجتماعی دارد و البته آقای خوشبخت به نوعی از کارشکنی های بوشهری ها نیز در لفافه سخن گفت که “برخی نگرانی حاکی از آن است که با آغاز مطالعات جدید برای اتصال شهرستانی دیگر در مسیر راه آهن، شنیدن سوت قطار در بوشهر به سال های دیگری موکول شود “و همین امر باعث شد که بوشهری ها و حتی یکی از اعضای شورای شهر بوشهر در آن زمان هم با اتصال راه آهن به کازرون مخالفت کنند.
و در همان سال ۸۷ بود که بر اساس اظهارات کشاورز، ناظر وزارت راه در راه آهن بوشهر در آن سال که ابراز امیدواری کرد با پیگیری های صورت گرفته تا پایان امسال مسیر راه آهن شیراز- بوشهر- عسلویه تغییر کرده و کازرون نیز در آن لحاظ شود.
و البته ابراز امیدواری ایشان به همان ابراز امیدواری ختم شد و از آن سال حدود نه سال گذشت و هم اینک پروژه به همان روال قبل ادامه پیدا کرد و کازرون به هیچ نان و نوایی نرسید.
همچنان که عبور مسیر راه آهن شیراز- بوشهر به این شرح می باشد.
طرح راه آهن شیراز- بوشهر- عسلویه بطول ۶۵۰ کیلومتر از جلگه مرودشت و از حاشیه جنوب شرقی به سمت کوار، فیروزآباد و اهرم در استان بوشهر … و بازهم کازرون!!!!؟؟؟ هیچ
اما در فروردین سال ۸۸ مصاحبه ای با جناب آقای دهقان نماینده وقت انجام شد در مورد عبور راه آهن از مسیر کازرون که از طریق راه آهن گل گهر -اهواز عبور خواهد کرد، ایشان در مصاحبه ای که داشته اند با قاطعیت گفتند مقام عالی وزارت راه و ترابری وقت، این دستور را داده اند و ان‌شاءالله در سفر اول دولت ما ۸۰ کیلومتر اجرا می کنیم و در در این ۸۰ کیلومتر ما ۴۰ کیلومتر را الآن میخ کوبی کردیم!! و نقشه های آن هم موجود است و وقتی که خبرنگار سئوال میکند که میشود نقشه را ببینم ایشان عنوان می کند نقشه ها در تهران است و اگر بخواهید شماره آن مشاور طرح را به شما می دهم”
بهرحال سال ۹۶ شد و معلوم نشد که این میخ کوبی که نماینده وقت فرمودند در کجا میخ کوبی شد و حداقل تکلیف آن میخ های زبان بسته چه شد و شاید دامداران از آن میخ در نعل اسب های خود استفاده نمودند
اما با یک سرچ کوتاه در اینترنت متوجه می شوید که خط آهن شیراز-گل گهر فعلا در دستور کار می باشد که آن هم باز نامی از کازرون نیست و مسیر آن به شرح زیر می باشد:
این پروژه در ۴ قطعه تعریف شده که قطعه اول و دوم آن از گل‌گهر تا قطرویه نی‌ریز ۱۵۶ کیلومتر است. قطعه سوم این پروژه ۱۰۰ کیلومتر است که از حاجی‌آباد نی‌ریز شروع می‌شود و تا روستای مقابری شهرستان فسا ادامه دارد و تاکنون ۷۲ درصد پیشرفت داشته است. قطعه چهارم را که از شهرستان سروستان می‌گذرد ۹۰ کیلومتر عنوان کرده که تاکنون ۳۲ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.
بهرحال با خواندن تاریخ متوجه می شویم که در این سالهای طولانی با احساسات مردم کازرون بازی شد و برای وعده های شیرین و البته اساسی و مهم راه آهن هیج اقدامی انجام نشد.

این از پروژه راه آهن که مردم را به بازی گرفتند و این از آبی که به بوشهری های عزیز میدهیم و در آن سال حتی حاضر نشدند در قضیه راه آهن از کازرون حمایت کنند و همچنان بدون هیچگونه امتیازی به این عزیزان آب می دهیم و آن هم از تونل های بناف و محرم که تاریخچه ای مثل راه آهن دارد و سالهاست با وعده های بیجا و پوچ راه به جایی نمی برد.
از نظر کارشناسان برای ایجاد یک تحول اساسی و اقتصادی درکشور از جمله کازرون، عبور راه آهن یکی از نیازهای اساسی این شهرستان است که امیداوریم نماینده فعلی این شهرستان پیگیر برحق این مطالبه عمومی مردم شهرستان باشد و زخم چندین ساله کازرون را که با وعده های بی عمل چرک و آلوده شده است را التیام ببخشد.

داوود معمار؛ کارشناس ارشد برنامه ریزی آمایش سرزمین

6 پاسخ به “برای راه آهن کازرون چه اقداماتی انجام شد؟”

  1. محمد گفت:

    با انتصاب مهندس تبادار به استانداری فارس نظریه اینکه فردی واقع گرا و آینده نگر و پشتیبان مردم و علاقه مند درجهت کارهای عمرانی زیربنایی عمرانی .لازم است به منظور رسیدن به هدف دیرینه مردم کازرون و شیراز به دسترسی مسیر راه آهن شیراز برازجان بوشهر (وازبوشهربه بندرامام) که مسیری کوتاه و اصولی است مردم به کمک مدیرمسئولی و پیگیری و حمایت رسانه ای مهندس تبادار را درمسیر دست یابی به این هدف یاری دهند تا باپیگری مستمر ایشان به این هدف و شروع مطالعات مسیرریلی کازرون برسند.

  2. سعید گفت:

    حقیقت اینه که دیگه کسی کازرون نمونده که بخواد برای شهر، دلسوزی کنه. بسیاری از کازرونی های اصیل و شاخص، مهاجرت کردن به شیراز، بوشهر، تهران و اصفهان.
    کسانی هم که موندن اینجا، به دلایلی نمیتونن برن، وگرنه اونها هم رفته بودن.
    عزیزان! سروران! مخاطبان عزیز! مردم بزرگوار کازرون!
    کازرون امروز، هیچ نوع جذابیتی برای زندگی نداره. یه روز دلمون خوش بود به دریاچه پریشان، خشک شد- دلمون خوش بود به سرآب دختران، خشک شد- دلمون خوش بود به آب خیرات، خشک شد- دلمون خوش بود به هوای معتدل کازرون، تبدیل به هوای گرم و شرجی شد، دلمون خوش بود که کولر آبی داریم، الان بدون کولر گازی نمیشه زنده موند- دلمون خوش بود به کباب کازرون، تقلبی شد و شد ترکیب پیاز و سویا-دلمون به نبود ترافیک، خوش بود، ترافیک هم بهش اضافه شد.
    اضافه کنید به همه اینها، نبود یک پارک درست حسابی با تمام امکانات، نبود یک سینمای فعال، نبود یک سالن تئاتر مناسب، نبود یک کتابفروشی با کتابهای تاریخی، ادبی، فرهنگی، مذهبی و …-وضعیت شهرسازی و عمران شهری افتضاح-آسفالت خیابونها فاجعه-نبود واحدهای صنعتی بزرگ و اشتغالزا و مولد جهت اشتغال جوانان- نبود مراکز تحقیقاتی و دانش بنیان جهت به کار گیری نیروی تحصیلکرده و نخبه دانشگاهی-نبود زیرساخت های حمل و نقل مدرن مانند فرودگاه و یا ایستگاه راه آهن- کمبود امکانات درمانی و معطل ماندن بسیاری از طرح ها، از جمله بیمارستان دانشگاه آزاد و ….
    باور کنید قصد تخریب ندارم، واقعیتها رو گفتم. با این وضعیت، هیچکس حاضر نیست یک روز هم تو این شهر بمونه. کازرون با مهاجرت ساکنینش، داره هویت خودش رو از دست میده. منطقی باشیم. نمیشه فقط با آشکارده، مردم رو تو این شهر نگه داشت. خصلت ذاتی تمام انسانها، تمایل به پیشرفت و ترقی هست و مردم اینجا هم از این قاعده مستثنی نیستن. در هر صورت، مشکل اصلی شهر ما، جداشدن قائمیه و … نیست، اگر چه که باید از شهر دفاع کرد. مشکل اصلی ما اینه که حتی نسل جوان کازرون و فرزندان این مردم هم انگیزه فوق العاده ای برای مهاجرت از کازرون دارن. فرزندم، دانش آموز یکی از دبیرستان های کازرون هست، میگفت هر سال، تعداد قابل توجهی از دانش آموزان، پرونده تحصیلیشون رو میگیرن و میرن شیراز و با فخر و مباهات هم از مهاجرتشون صحبت میکنن. این تفکر خطرناک، متاسفانه در بین نوجوانان و جوانان کازرونی هم نفوذ کرده و مثل موریانه داره بنیان این شهر رو تهدید میکنه. مشکل امروز کازرون اینه!!!!!!!
    اگه در قسمتی از متن، از درون مایه طنز استفاده کردم، برای تنوع و رسایی مطلب بود و قصد جسارت به هیچ قشری نداشته و ندارم. تشکر از مدیریت سایت کازرون نگاه جهت انعکاس نظرات و دیدگاههای مردم از طریق کامنت ها.

    • مجتبی گفت:

      داداش تو توی کازرون نمون کسی هم ازت نظر نخواسته اونطرف گود نشستی میگی لنگش کن .کازرون به آدمای خود فروخته نیاز نداره .هرچی امثال تفکر شما کمتر باشه برای شهر کازرون بهتره برو بذار ما خودمون براش یه فکر اساسی داریم

      • مسعودزاده گفت:

        بخش عمده ای از نظرات سعید، بیان واقعیتهاست و شما نمیتونی کمبودهای شهر کازرون رو انکار کنی. کدامیک از کمبودهایی که سعید گفته، دروغه؟؟؟ همه اونها کاملا درسته.
        شما نمیتونی به کسی بگی که نظر نده؟؟؟همونطور که جنابعالی نظر میدی، هر کدام از شهروندان هم میتونن بیان و نظر بدن، شما حق نداری که حقوق دیگران را زیر پا بذاری، به نظر میاد شما یک خوی دیکتاتوری تو وجودت هست.
        حالا شما چرا توهین میکنی؟ اگه کسی از محرومیت های کازرون، آزرده خاطر باشه، به این معنیه که اون فرد خودفروخته است؟؟؟؟ اصلا شما انگار معنی خودفروخته رو نمیدونی. دو تا کلمه یاد گرفتی، میخوای همه جا ازش استفاده کنی؟؟؟
        شما اگه فکری داشتی، اگه عرضه ای داشتی، اگه کاری از دستت بر میومد، وضع کازرون اینجوری نبود. امثال شما که همه وجودتون ادعا و منم منم هست و با حرفهاتون میخواین همه رو سرکوب کنین، شهر رو به این روز انداختین.
        مشکلاتی که سعید گفته مشکلات اصلی شهره، همه هم با دو چشم بینا و سالم میتونن به راحتی این مشکلات رو ببینن. حالا این که شما نمیبینی، دیگه مشکل شماست، ضمن اینکه سخنان سعید به این معنا نیست که از شهر حمایت نکنیم، مفهوم این نظر اینه که با رفع کمبودهای شهر، مردم رو برای ماندن در کازرون تشویق کنیم تا کسی به هوای امکانات و شرایط بهتر، شهر رو ترک نکنه. شما اینقدر عصبانی هستی که حتی حاضر نیستی معنی یک نوشته رو کاملا درک کنی.
        ضمنا شما اگه یکی دو واحد (ادب) هم پاس کنی بد نیست.
        من کامنت سعید رو خوندم و با اون موافقم و بهش مثبت دادم، چون معتقدم که باید با رفع مشکلات و کمبودها، به صورت ریشه ای، مردم رو به موندن تو شهر وادار کنیم.
        کامنت شما نه تنها توهین به سعید، بلکه توهین به من یا امثال من که به سعید مثبت دادیم هست. واقعا متاسفم برات.

      • کارمند بازنشسته گفت:

        با مسعودزاده موافقم.
        اگه همه ما کازرونی ها دور هم جمع بشیم و مشکلات شهرمون رو پیدا کنیم و برای پیشرفت و توسعه شهر تلاش کنیم، دیگه مردم مجبور نیستن که فورا از کازرون نقل مکان کنن، اگر بخوایم فقط بشینیم و بگیم مردم باید تو کازرون بمونن، کار درست نمیشه. باید هرکس خودش به این نتیجه برسه که بمونه.
        در مورد حرفهایی که سعید در قسمت نظرات گفته هم تا حد زیادی درست گفته. واقعا خیلی از امکانات تو کازرون نیست و محرومیتها زیاده. مثلا شهرک صنعتی رو اگه یه سر برنید، بعضی واحدها تعطیل شدن و بعضی نیمه تعطیل هستن. خیلی از جوانهای کازرون بعد از دانشگاه، بیکار هستن و شغلی ندارن. در ۲ سال گذشته تا حالا هم هوای کازرون تغییر کرده و گرم شده. نشونه اون هم همین کولر گازی هاست. کازرون هیچ وقت به کولر گازی احتیاج نداشت، ولی دو ساله که خیلی گرم شده.
        تازه من تعجب کردم، سعید یه چیزی نگفته. مگه همین آب شاپور رو از ما نگرفتن؟ از قدیم کلی تو این آب شنا می کردیم. ولی الان دیگه آب رو کردن تو لوله میفرستن بوشهر.
        حالا آقای مجتبی! تو که میگی یه فکر اساسی داری، تا حالا تونستی جلوی صادر کردن آب شاپور بگیری؟ تونستی بیمارستان امام علی رو درست کنی؟ تونستی یه کارخونه بزرگ تاسیس کنی که بچه های مردم بیکار نمونن؟
        با حرف زدن که کاری انجام نمیشه، باید عمل پشتش باشه.

      • سعید گفت:

        جناب مجتبی!
        به من بگو که کدامیک از مشکلاتی که من در مورد کازرون گفتم، صحیح نیست؟ هر کسی که فقط ۲ سال تو این شهر زندگی کرده باشه، کمبودهای این شهر رو میفهمه. شما چطور تا حالا نفهمیدی؟
        اینکه میگی تو نظر نده، حرفی دور از ادب و متانت هست. من نظر میدم، اگه با ذائقه جنابعالی جور نیست، شما نخون. مگه سایت کازرون نگاه، ارث پدری شماست که میگی نظر نده؟
        من گفتم که باید با رسیدگی به اوضاع شهرمون، زمینه مساعد برای بالابردن کیفیت زندگی تو کازرون فراهم کنیم و نسبت به تمایل مردم برای مهاجرت به شیراز هشدار دادم.
        تو دلت از یه جای دیگه پره، سر ما خالی میکنی؟ اگه فکرهای اساسی که داری، مثل کامنت گذاشتنت باشه، همون بهتر که اصلا فکر نکنی.
        در پایان، از (مسعودزاده) و (کارمند بازنشسته) به دلیل درک نظر و نگرانی من و همچنین حمایت از نقطه نظراتم، تشکر میکنم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *