«در خصوص پروژه عظیم اصلاح هندسی و باز طراحی محدوده میدان امام حسین (ع) ، پس از سالها تجربه حوادث و تصادفات تلخ منجر به فوت، جرح و خسارت مالی که ناشی از طراحی قدیمی و منسوخ میدان بود ، مجموعه شهرداری و شورای اسلامی شهر در حرکتی جهادی این شهامت را به خرج دادند تا عافیت طلبی گذشته را کنار گذاشته و دست به طراحی و اجرای اصلاح هندسی و باز طراحی محدوده میدان بر اساس موازین و استاندارهای روز ملی و بین المللی بزنند.
یقینا تاکنون در این شهر پروژه ای با این مقیاس و هزینه اجرا نشده است و طبیعی است ابعاد این پروژه همه ارکان و ظرفیتهای شهرداری را به چالش خواهد کشید.
اجرای پروژه های زیرساختی و بزرگ و متحول کننده کازرون که میدان امام حسین (ع) اولین نمونه آن است و به امید خداوند در نقاط مهم دیگر شهر ادامه پیدا خواهد کرد، منجر خواهد شد که شهر کازرون از خواب عمرانی بیش از سی ساله بیدار شده و همچون بسیاری از شهرهای دیگر ایران به سمت آینده درخشان و پر رونق قدم بردارد و شهروندان محترم کازرون یقیناً شاهد تحرکات عمرانی متعدد در سطح شهر برای نوسازی چهره شهر بوده اند و قطعا در آینده از برکات و نتایج آنها همگان منتفع خواهند گردید.
برای انجام طراحی محدوده میدان امام حسین (ع) از پاییز سال ١۴٠١ با طراحان بنام ترافیکی ، معماری ، شهرسازی و دفع آبهای سطحی که دارای سوابق درخشان عملی در مقیاس ملی و بین المللی بوده اند مذاکره و عقد قرارداد گردید و از همان ابتدا مطالعات جامع در خصوص آسیب شناسی ، برداشت وضع موجود و محدودیتهای کالبدی طرح انجام گردید.
طرح های ارائه شده توسط طراحان مذکور در مدت زمان یاد شده بیش از ٨ بار در جلسات مختلف ارزیابی به شور و مشورت گذاشته شده و در این جلسات علاوه بر مسئولین شهرداری و اعضای شورای اسلامی شهر کازرون ، فرماندار و معاونین وی ، فرمانده پلیس راهور شهرستان، فرمانده پلیس راه شهرستان ، نمایندگان ارگانهای امنیتی ، فرماندهان و نمایندگان تیپ تکاور امام سجاد (ع) و پادگان ارتش و آمادگاه شهید چمران ، رئیس راهداری ، نمایندگان و رئیس دفتر نمایندگی سازمان نظام مهندسی در شهر کازرون، نمایندگان سازمان میراث فرهنگی و … حضور داشته اندو در تمامی این جلسات طرح مورد تأیید قرار گرفته و که مستندات مربوطه موجود می باشد.
علاوه بر آن طرح در شورای ترافیک شهرستان ارائه شده و از این شورا تأییده لازم اخذ گردیده و سپس طرح در شورای ترافیک استان نیز ارائه ودر آن شورا نیز تأیید گردید.
اما برای ریشه یابی حوادث ترافیکی بوجود آمده در مدت اخیر ذکر چند نکته کلیدی حائزاهمیت می باشد:
علت اصلی تصادفات قبلی ، عرض بیش از حد استاندارد در محدوده ورودی به میدان بوده که منجر به افزایش سرعت و در نتیجه از دست رفتن کنترل رانندگان در محدوده میدان و تصادفات مرگبار می شده است. لیکن بر اساس استانداردهای ملی طراحی معابر شهری ایران (آخرین نگارش سال ۱۳۹۹) ، طرح مورد بازنگری قرار گرفت و طرح میدان از کاربرد میدان حاشیه شهر به میدان شهری اصلاح گردید.
در اینگونه میدانها لازم است تا به طرق استاندارد از جمله نصب سرعت کاه و تنظیم دقیق عرض معبر نسبت به کنترل سرعت خودروهای عبوری به محدوده مجاز “سرعت طرح” اقدام گردد.
با توجه به گزارش و کروکی کارشناسان پلیس راهور ، علت اصلی تصادفاتی که پس از اصلاح هندسی و در حین اجرای طرح اتفاق افتاده ، تخطی رانندگان از سرعت مجاز و عدم رعایت مقررات راهنمایی و رانندگی بوده است.
اجرای طرح هنوز به اتمام نرسیده و پس از نصب علائم ، سرعت کاه ها ، خط کشی ها و نصب موانع نرم (بولارد) ، روشنایی استاندارد و تابلوها و بشکه های ضربه گیر ، چشم گربه ای ها و … مطابق جزئیات طرح مصوب تکمیل شده و پس از آن ایمن خواهد بود.
فاز دوم این پروژه بعد از عید نوروز شروع شده است و باتوجه به بعضی محدودیتها و امکانات ، انشالله هرچه سریعتر امکان تکمیل طرح به صورت فاخر و ایمن مهیا گردد.
قطعا همه مردم بدانند ما برعهدخود که خدمت صادقانه به شماست هستیم و هیچگونه قصور ،کوتاهی یا بی تفاوتی را در این مسیر به خود راه نمیدهیم. هرچند بعضی رسانه ها با حرف های غیر منصفانه واقعیت رابین مردم طور دیگر جلوه می دهند.»
کازرون نگاه ضمن تحسین پاسخگویی شهردار به دغدغه مردم، و دعوت از دیگر مسئولین برای پاسخ به مطالبات مردم؛ ضمنا توصیه میشود که جزییات بیشتری از پروژه و مدت زمان باقی مانده طی فواصل کوتاه بیان گردد تا موجب آگاهی و رضایت عمومی شود.